tyresö hemtjänst satsning på unga vikarier: ”Vi har felaktigt tolkat det som att intresset inte finns”

3 min läsning

tillsammans med omsorgsförmedlingen skapades kreativa reklamkampanjer och en satsning på stöd i början. här är tipsen för er som vill bli en mer attraktiv arbetsgivare för unga!

Tyresö kommun har senaste åren haft större och större utmaningar med att rekrytera nya medarbetare till vård och omsorgsarbete. En särskilt stor utmaning har varit att attrahera yngre personer. De rekryteringsplattformar som kommunen använder sig av når inte riktigt ut till en yngre målgrupp.
— Peter Berg, verksamhetschef

Tyresö kommunala hemtjänst valde att inte acceptera bristen på unga sökande. Istället satsade de tillsammans med Omsorgsförmedlingen på nya grepp i marknadsföringen och en gedigen introduktion. Här delar vi Tyresös berättelse och praktiska råd hur även ni kan lyckas locka och behåll unga!

introduktion, handledning och stöd för en trygg start i yrket

Tillsammans med Omsorgsförmedlingen erbjöd Tyresö kommunala hemtjänst unga personer möjlighet att sommarjobba i hemtjänsten, med digital utbildning, stöd och videoledd handledning under deras första 10 veckor i yrket. Bakgrunden var insikten om att unga idag tvekar inför att söka jobb i äldreomsorgen på grund av en oro att inte klara jobbet. Ett annat hinder är osäkerhet kring vad jobbet innebär. Därför skapades reklamkampanjer med filmer från vardagen i hemtjänsten.

Löfte om extra stöd lockade kandidater

Intresset inför sommaren var stort. Den digitala marknadsföringen nådde 29 000 personer. 1 600 klickade sig vidare till ansökningssidan, 160 personer sökte en plats i Tyresös traineeprogram och 18 trainees genomförde programmet. Hur blev resultatet?

“I framtiden planerar jag att ge mig in i socialt arbete, då jag är mycket intresserad av humaniora och människan. Jag har alltid haft en pliktkänsla till de sårbara i samhället (både barn och äldre) och är mån om allas rättighet till en obekymrad tillvaro.” — Utdrag ur ansökan

Resultatet: 46 % mer intresserade av att utbilda sig inom vård och omsorg

  • 75 % av sommarens trainees fick en mer positiv bild av yrket

  • 80 %  uppgav sig vara intresserade av att fortsätta arbeta i äldreomsorgen

  • 13 personer uppgav att de kommer att fortsätta arbeta inom Tyresös äldreomsorg

  • 46 %  var efter sommaren mer intresserade av utbildning inom vård och omsorg

  • 86 % skulle rekommendera traineeprogrammet till en vän

  • 9 ambassadörer vill arbeta för att attrahera fler unga till yrket

 

Verksamhetschef Peter Berg: ”Vi är otroligt nöjda med resultatet”

”Utfallet visar att det finns ett stort intresse för vård- och omsorgsyrken. Deltagarna i traineeprogrammet har fungerat väl och varit väldigt uppskattade i organisationen. Många valde att fortsätta hos oss även efter sommaren. Utvärderingen och återkopplingen efter genomfört projekt var väldigt användbar och nyttig för oss i arbetet med att utveckla vår egen introduktion.” - Peter Berg

 

Vill ni få fler unga att söka jobb i äldreomsorgen? 3 tips!

  • Det är läskigt att vara ny
    Var tydliga med att ni erbjuder en gedigen introduktion / stöd i början.

  • Visa upp jobbet
    Skapa marknadsföring som på ett kreativt sätt visar upp jobbet och vad det innebär

  • Personliga uppmaningar har större effekt än reklam

    Lyft ambassadörer som själva testat jobbet – låt dem uppmana fler att söka

 

Previous
Previous

Så lyckas hon attrahera och MOTIVERA unga vårdbiträden i hemtjänsten

Next
Next

Små insatser med stor effekt för ungas trivsel!