Små insatser med stor effekt för ungas trivsel!

För andra året i rad har vi fått uppdraget att utvärdera sommarvikariers upplevelse av arbete i vård och omsorg i Krokoms kommun. Vi kan se att det här är en kommun där personer trivs och vill stanna! Vikarierna vittnar om ett varmt bemötande, om en trygg introduktion och om närvarande chefer och kollegor.

Presentation av årets rapport på Ledarforum i Krokoms kommun.

Men Socialchef Anna Berkestedt Jonsson och Krokoms kommun nöjer sig inte med att vara bra, de vill bli bäst! Förra året upptäckte vi till exempel att många unga sommarvikarier upplevde sin chef som frånvarande. Detta mötte Krokoms kommun genom att sätta in en rutin där chefer hörde av sig på sms och telefon under sommaren. En liten insats som gett stor effekt.

tre insatser som gAV stor effekt på kandidatens upplevelse av jobbet:

  1. Förklaringar i ansökningsformulär och annons

    Många vet inte vad begrepp som för SÄBO eller undersköterska innebär. Vad är skillnad på undersköterska och vårdbiträde? Behöver jag utbildning för att söka? Detta gör att många tvekar eller fastnar under ansökan. Genom att lägga in förklaringar kring olika begrepp och roller ökade Krokom tillgängligheten för den som är ny.

  2. GE TRYGGHET INFÖR FÖRSTA DAGEN

    Första dagen på ett nytt jobb är alltid nervöst, framförallt om du är ung och i en helt ny bransch. Praktiska detaljer kan skapa stor oro. Vad ska jag ha på mig? Borde jag ha med mig en matlåda? Är det kod på dörren? Genom att redan i intervjun gå igenom kommande steg, introduktionen och vad obbet skulle innebära i praktiken lyckades Krokoms kommun förändra kandidaternas känsla inför jobbet på ett positivt sätt.

  3. HA EN RUTIN för avslutningssamtal

    I Krokom ville över fler än hälften fortsätta efter sin första sommar i vård och omsorg. Men endast ett fåtal fick frågan. De som inte fick frågan antog att de inte hade möjlighet att fortsätta, och började söka andra jobb. Skapa en rutin där ni talar med era vikarier i god tid inför sista dagen, och frågar om hen är intresserad av att fortsätta. På så sätt fångar ni upp fler av de som trivts i era verksamheter!

Vill ni också utvärdera och utveckla arbetet med rekrytering och kompetensförsörjning? Utvärderingsrapporter och rådgivning är en del av alla våra tjänster. Hör gärna av er om ni vill veta mer: lisa@omsorgsformedlingen.se / 0722-27 08 77.

/ Lisa Thambert

Previous
Previous

tyresö hemtjänst satsning på unga vikarier: ”Vi har felaktigt tolkat det som att intresset inte finns”

Next
Next

Det är väl ingen framgång att hjälpa någon duscha?